Kannanotot

Sinipunalta rujot joulurisut Vantaalaisille lapsiperheille – kotihoidontuen Vantaa-lisä lakkautetaan

14.12.2021

Tiedote 13.12.2021

Keskustan Vantaan valtuustoryhmä on pettynyt ja surullinen Vantaan kaupunginvaltuuston päätöksestä , jolla alle 1,5- vuotiaiden lasten kotihoidontuen 160 euron Vantaa-lisä lakkautetaan ensi vuonna.

• Kokoomus, RKP ja SDP ovat vastuussa tästä vantaalaisilta perheiltä leikkaamisesta. Muiden puolueiden kanssa teimme asiassa hyvää yhteistyötä, mutta Vantaan vanhat valtapuolueet päätyivät tällaiseen arvovalintaan. Vantaan ainoa pysyvä menosäästö kohdistettiin nyt kaikista pienimpien lasten perheisiin, moittii Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Pirjo Luokkala.

Keskustan valtuustoryhmän mielestä kotihoidontuen kuntalisän maksaminen lisää perheiden valinnanvapautta pienten lasten hoitamisessa. Kotona tapahtuva lapsen hoitaminen tulee nähdä yhtenä arvokkaana vaihtoehtona varhaiskasvatuksessa. Se, että vanhempia kannustetaan vanhemmuuteen, on Keskustalle kunnia-asia.

• Kokoomus juhlapuhuu valinnanvapaudesta, mutta teot ovat muuta. Yhä useamman perheen on taloudellisen ahdingon vuoksi vietävä lapsi jatkossa päiväkotiin entistä nuorempana,  vaikka perheen vanhempien sydän muuta sanoisikin. Me keskustalaiset haluaisimme luottaa vanhempien arviointikykyyn oman lapsensa hoitamisen järjestämisessä, toteaa Keskustan valtuutettu Eeva Tikkanen.

Keskustan valtuustoryhmä muistuttaa, että valtuustoryhmien yhteisen valtuustosopimuksen mukaan Vantaa tähtää pääkaupunkiseudun lapsiystävällisimmäksi kaupungiksi. Kotihoidontuen Vantaa-lisän lakkauttaminen on jyrkässä ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa.

• Päiväkotien täyttäminen uusilla, pienillä lapsilla ei todellakaan ole tarkoituksenmukaista tilanteessa, jossa jo nyt vantaalaisissa päiväkodeissa podetaan valtavaa työvoimapulaa. Kotihoidontuen lakkauttaminen kuormittaa entisestään jaksamisensa rajoilla olevaa henkilöstöä ja vaikuttaa heikentävästi varhaiskasvatuksen laatuun, arvioi Luokkala.

Keskustalaiset hämmästelevät SDP ja RKP:n toimintaa asiassa. Valtakunnallisesti nämä puolueet ovat olleet yhdessä Keskustan kanssa toteuttamassa perhevapaauudistusta, mutta paikallisesti vetävät nyt maton perheiden alta.

• Vantaa-lisän lakkautuspäätös perustui kaiken lisäksi puutteellisiin laskelmiin. Kotihoito on varsin kustannustehokasta erityisesti pienimmille lapsille. Säästöinä huomioitiin Vantaa-lisän kustannukset, mutta sitä ei otettu huomioon, että varhaiskasvatuksen järjestäminen ei ole ilmaista. Koko ratkaisu on kuin hölmöläisten peiton jatkamista, sanoo Tikkanen.

Keskustan valtuustoryhmä korosti Vantaan vuoden 2022 budjetin käsittelyssä myös nuorten työllistymistä, asukkaiden osallisuuden mahdollisuuksia sekä kyseenalaisti tulipalokiirettä ratikkaratkaisun tekemisessä. Työllistämistä voidaan Vantaan valtuustoryhmän mukaan tukea mm. omavalmentajatoiminnalla, yrittäjyyskoulutuksella ja kesätyöseteleillä.  Korona-aika on lisännyt osattomuuden ja yksinäisyyden tunnetta erityisesti heillä, jotka eivät ole koulussa tai työssä, kuten eläkeläisten, vanhusten, omaishoitajien ja työttömien parissa. Keskustalaiset peräänkuuluttivat valtuustossa heidän tarpeiden huomioimista ja muun muassa kuljetuspalveluiden järjestämistä kohtaamisiin koronatilanteen niin mahdollistaessa.

Lisätietoja:

Vantaan Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Pirjo Luokkala